China Themadag in groep 1/2

Internationalisering kun je niet vroeg genoeg bijbrengen. Vanuit het thema 'China' geef ik verschillende lesdagen aan basisschoolklassen.
Zo ook aan groep 1/2. Het enige wat ik van de school hoef te weten zijn de vaste schooltijden; denk aan buitenspelen, pauzes, eventuele vaklessen en wanneer de school start en sluit. Aan de hand van deze informatie en mijn lesdelen vul ik dan de dag in en kunnen we van start.
Start met een groepsgesprek en voorstellen
Zoals in elke groep 1/2 starten we met een kringgesprek. De weekendverhalen maken al gauw plaats voor antwoorden op mijn vragen over andere landen en mijn China verhaal, in combinatie met de wereldbol, wekt interesse op. Wat weten we al van andere landen? Wat weten we van China, specifiek?
Tijd voor spelen/ werken
In de verschillende hoeken wordt gewerkt aan het thema China. De kinderen kiezen zoals ze gewend zijn, waar ze willen spelen. In de bouwhoek zijn bouwplaten te vinden van pagodes, in de huishoek hangen Chinese hoeden en jasjes. In de knutselhoek knutselen we een grote draak voor de 'Drakendans' vanmiddag.
Les
De pauzes zijn geweest en na het eten zit iedereen in de kring klaar voor het lesje. Ze leren hoe we onszelf moeten voorstellen. 'Hallo!' en 'Ik ben ...' komen voorbij. Leuk om straks aan papa en mama te laten horen. 'Doei' willen ze ook leren want dan kunnen we juf Larissa straks gedag zeggen.
Tijd voor spelen/ werken
De kinderen kiezen andere hoeken om in de spelen en de kinderen die later aansluiten bij het knutselen zien dat de draak voor de dans al af is. Jammer! Maar geen probleem, met hen maken we kleine draakjes door middel van knippen, plakken en muizentrappetjes.
Laatste kring
De dag was snel voorbij en nu is het tijd voor de afsluiter. Onder leiding van Chinese trommels gaan we de 'drakendans' doen. Met een groot kleed of crepepapier en de kop en de staart van de 'Draak' in onze handen dansen we de sterren van de hemel en zien we de papa's, mama's, verzorgers en anderen al door het raam kijken. 'Zij hebben vast een fantastische dag gehad!'
Zo ook aan groep 1/2. Het enige wat ik van de school hoef te weten zijn de vaste schooltijden; denk aan buitenspelen, pauzes, eventuele vaklessen en wanneer de school start en sluit. Aan de hand van deze informatie en mijn lesdelen vul ik dan de dag in en kunnen we van start.
Start met een groepsgesprek en voorstellen
Zoals in elke groep 1/2 starten we met een kringgesprek. De weekendverhalen maken al gauw plaats voor antwoorden op mijn vragen over andere landen en mijn China verhaal, in combinatie met de wereldbol, wekt interesse op. Wat weten we al van andere landen? Wat weten we van China, specifiek?
Tijd voor spelen/ werken
In de verschillende hoeken wordt gewerkt aan het thema China. De kinderen kiezen zoals ze gewend zijn, waar ze willen spelen. In de bouwhoek zijn bouwplaten te vinden van pagodes, in de huishoek hangen Chinese hoeden en jasjes. In de knutselhoek knutselen we een grote draak voor de 'Drakendans' vanmiddag.
Les
De pauzes zijn geweest en na het eten zit iedereen in de kring klaar voor het lesje. Ze leren hoe we onszelf moeten voorstellen. 'Hallo!' en 'Ik ben ...' komen voorbij. Leuk om straks aan papa en mama te laten horen. 'Doei' willen ze ook leren want dan kunnen we juf Larissa straks gedag zeggen.
Tijd voor spelen/ werken
De kinderen kiezen andere hoeken om in de spelen en de kinderen die later aansluiten bij het knutselen zien dat de draak voor de dans al af is. Jammer! Maar geen probleem, met hen maken we kleine draakjes door middel van knippen, plakken en muizentrappetjes.
Laatste kring
De dag was snel voorbij en nu is het tijd voor de afsluiter. Onder leiding van Chinese trommels gaan we de 'drakendans' doen. Met een groot kleed of crepepapier en de kop en de staart van de 'Draak' in onze handen dansen we de sterren van de hemel en zien we de papa's, mama's, verzorgers en anderen al door het raam kijken. 'Zij hebben vast een fantastische dag gehad!'
Opgehaald worden door ouders/ verzorgers en de BSO en direct het werk laten zien!