China Themadag in groep 3 en 4
Internationaliseren start nu. Vanuit het thema 'China' geef ik verschillende lesdagen aan basisschoolklassen.
Zo ook aan groep 3 en 4. Het enige wat ik van de school hoef te weten zijn de vaste schooltijden; denk aan buitenspelen, pauzes, eventuele vaklessen en wanneer de school start en sluit. Aan de hand van deze informatie en mijn lesdelen vul ik dan de dag in en kunnen we van start.
De inloop
De kinderen lopen binnen en kijken benieuwd naar de nieuwe juf. Wie ben jij? Wat doe je? Ze zien een praatplaat op het bord. Over China. Ik zeg niet veel, maar maak duidelijk dat ze vandaag in plaats van met 'stillezen' vandaag mogen beginnen met opschrijven wat ze allemaal op het bord zien en waar ze dat aan doet denken.
Mijn verhaal
De kinderen mogen hun blaadje in hun la doen en ik vertel mijn verhaal. Ze zitten op het puntje van hun stoel. Wauw! Nee! Oh! Zal het goed komen? Oh, gelukkig. Daarna komen de vragen en aanvullingen, iedereen pakt zijn of haar blaadje erbij. We maken een woordweb: China, wat weten we al? Draken, tempels, yin yang, rode jurken en vuurwerk. Wat fantastisch.
Voorstellen
Nu gaan we 'echt Chinees leren'. We leren hoe we ons moeten voorstellen in het Chinees. Ni hao! Wo shi ... Hallo! Ik ben ... Tijdens mijn rondje om de kinderen te 'leren kennen' kom ik achter de namen en onthoud ik er zoveel als ik kan. Dat is fijn voor de rest van de dag. Na het voorstellen eten we fruit. We lezen uit een boek over Chinese mythologische kinderverhalen of kijken 'Huisje Boompje Beestje: Ni Hao China!'.
Chinese les
Het is tijd om Chinese karakters te leren. Alfabet? Nee, karakters. We leren wat dat zijn. Tekeningetjes waarmee je kunt praten. We doen een quiz. Ik teken en als je het hebt opgeschreven mag je raden. Heel goed! Een boom. En als ik twee keer dat karakter teken? Een park, wauw. Dan vuur, dan berg. En kunnen we dit lezen? Vuur... berg... Juist! Vulkaan. We schrijven, tekenen, raden, beelden uit en leren.
Tellen in het Chinees
Leren tellen in het Chinees. We kunnen ons al voorstellen en weten dat in het Chinees karakters worden gebruikt. We leren de cijfers schrijven en beginnen met zingen. We zingen de cijfers, yi (1) - er er (2 2) - san san san (3 3 3), al gauw gaat het niet meer uit uit ons hoofd. Dit is echt handig.
Creatieve middag
Na de grote pauze start het middagprogramma. Aan de hand van de aanwezige materialen gaan we creatief aan de slag. Eerst vertel ik over 'kalligrafie', het mooi schrijven van de karakters met inkt. Ik heb een blad meegenomen waar we met water hetzelfde effect kunnen krijgen. Magisch papier! Een aantal kinderen mogen het proberen. Dan gaan we individueel of in groepjes aan de slag.
Afsluiting
Na het opruimen zit iedereen weer op zijn plek met een prachtig werkje voor zich, of aan de muur. We herhalen kort wat we vandaag gedaan hebben en de kinderen bespreken wat ze vandaag hebben geleerd. Een aantal kinderen oefenen nog even met het gedag zeggen en na het telliedje zeggen we: Zai Jian!
Zo ook aan groep 3 en 4. Het enige wat ik van de school hoef te weten zijn de vaste schooltijden; denk aan buitenspelen, pauzes, eventuele vaklessen en wanneer de school start en sluit. Aan de hand van deze informatie en mijn lesdelen vul ik dan de dag in en kunnen we van start.
De inloop
De kinderen lopen binnen en kijken benieuwd naar de nieuwe juf. Wie ben jij? Wat doe je? Ze zien een praatplaat op het bord. Over China. Ik zeg niet veel, maar maak duidelijk dat ze vandaag in plaats van met 'stillezen' vandaag mogen beginnen met opschrijven wat ze allemaal op het bord zien en waar ze dat aan doet denken.
Mijn verhaal
De kinderen mogen hun blaadje in hun la doen en ik vertel mijn verhaal. Ze zitten op het puntje van hun stoel. Wauw! Nee! Oh! Zal het goed komen? Oh, gelukkig. Daarna komen de vragen en aanvullingen, iedereen pakt zijn of haar blaadje erbij. We maken een woordweb: China, wat weten we al? Draken, tempels, yin yang, rode jurken en vuurwerk. Wat fantastisch.
Voorstellen
Nu gaan we 'echt Chinees leren'. We leren hoe we ons moeten voorstellen in het Chinees. Ni hao! Wo shi ... Hallo! Ik ben ... Tijdens mijn rondje om de kinderen te 'leren kennen' kom ik achter de namen en onthoud ik er zoveel als ik kan. Dat is fijn voor de rest van de dag. Na het voorstellen eten we fruit. We lezen uit een boek over Chinese mythologische kinderverhalen of kijken 'Huisje Boompje Beestje: Ni Hao China!'.
Chinese les
Het is tijd om Chinese karakters te leren. Alfabet? Nee, karakters. We leren wat dat zijn. Tekeningetjes waarmee je kunt praten. We doen een quiz. Ik teken en als je het hebt opgeschreven mag je raden. Heel goed! Een boom. En als ik twee keer dat karakter teken? Een park, wauw. Dan vuur, dan berg. En kunnen we dit lezen? Vuur... berg... Juist! Vulkaan. We schrijven, tekenen, raden, beelden uit en leren.
Tellen in het Chinees
Leren tellen in het Chinees. We kunnen ons al voorstellen en weten dat in het Chinees karakters worden gebruikt. We leren de cijfers schrijven en beginnen met zingen. We zingen de cijfers, yi (1) - er er (2 2) - san san san (3 3 3), al gauw gaat het niet meer uit uit ons hoofd. Dit is echt handig.
Creatieve middag
Na de grote pauze start het middagprogramma. Aan de hand van de aanwezige materialen gaan we creatief aan de slag. Eerst vertel ik over 'kalligrafie', het mooi schrijven van de karakters met inkt. Ik heb een blad meegenomen waar we met water hetzelfde effect kunnen krijgen. Magisch papier! Een aantal kinderen mogen het proberen. Dan gaan we individueel of in groepjes aan de slag.
Afsluiting
Na het opruimen zit iedereen weer op zijn plek met een prachtig werkje voor zich, of aan de muur. We herhalen kort wat we vandaag gedaan hebben en de kinderen bespreken wat ze vandaag hebben geleerd. Een aantal kinderen oefenen nog even met het gedag zeggen en na het telliedje zeggen we: Zai Jian!
Lesdag aan groep 3, Geert Groote in Amsterdam over China